Інноваційна технологія, що трансформує ринок: як українські банки стали лідерами перед Європою -- Delo.ua
Як впливає діджиталізація фінансово-технологічного сектору України на банківські послуги для бізнесу і чи здатна функція онлайн реєстрації першого рахунку для юридичних осіб замінити традиційний процес встановлення відносин між бізнесом і банком?
Світ фінансів та бізнесу стрімко цифровізується. Суспільство мчить на зустріч інноваціям з надзвичайною швидкістю. Якщо ще десять років тому для відкриття бізнесу потрібно було подолати численні бюрократичні перепони, то сьогодні вистачить лише ноутбука, смартфона та доступу до інтернету. Прогрес діджиталізації на українському фінтех-ринку тепер дозволяє здійснювати повністю дистанційне відкриття рахунків у банках для юридичних осіб. Розглянемо детальніше цю технологію та її вплив на ринок банківських послуг для бізнесу.
Об'єктивно склалося так, що банки є дуже бюрократизованими за своєю природою. Особливо це помітно у наш час, коли у фінансовому світі циркулюють мільйони і мільярди доларів. Не завжди ці кошти заробляються законним шляхом. Саме тому фінансові установи, як суб'єкти первинного фінансового моніторингу, здійснюють різноманітні перевірки, моніторинги та збір інформації про клієнтів і їхню діяльність. Винятків тут бути не може, якщо банк прагне працювати в рамках закону і не порушувати правові норми. Ці та інші фактори призвели до того, що система відкриття першого рахунку у банку для юридичних осіб стала максимально обтяженою паперовою роботою та довідками.
Уявіть ситуацію, коли для оформлення рахунку компанії керівник змушений був збирати понад 15 (!) документів та довідок, а потім особисто доставляти їх до відділення. Це мінімум на пів дня паралізувало роботу бізнесу, а процес від початку до завершення міг тривати кілька днів. Було очевидно, що ця послуга потребувала спрощення та переходу до більш зручного формату.
То чому ж відкриття рахунку юридичної особи онлайн стало такою подією на ринку банківських послуг? Головна перевага вітчизняного продукту лежить саме у сукупності факторів які присутні у нашій державі. Тобто, якщо у інших державах онлайн відкриття рахунку для юридичних осіб - це по суті функціонал для онлайн заповнення анкети чи передачі документів, то у випадку з українським продуктом ми маємо "чистий" на 100% для клієнта продукт. Можна констатувати, що сьогодні на світовому ринку саме наш, вітчизняний, процес відкриття першого рахунку у банку для юридичних осіб є фактично кращим серед всіх інших альтернатив.
Слід підкреслити, що ситуація на ринку фінансових послуг України, яка сформувалася з початку 2020 року під впливом глобальної пандемії COVID-19, значно прискорила процес цифровізації банківських послуг. Введення локдауну та масштабне вторгнення стали потужними каталізаторами, які змусили банки максимально орієнтуватися на потреби клієнтів та переводити якомога більше послуг в онлайн-середовище.
Розвинена банківська сфера, в першу чергу мобільний та інтернет-банкінг, разом з цифровізацією держави дозволяє фінустановам отримувати переважну більшість необхідної інформації з відкритих джерел не залучаючи при цьому клієнта. Наприклад витяг про реєстрацію юридичної особи, статут, структура власності та податкова інформація міститься на державних ресурсах у відкритому доступі тому отримати її майже автоматичним чином, а всі перевірки проводяться автоматично. Завдяки зазначеним процесам клієнту залишається тільки перевірити та доповнити анкетні дані, додати відсутні документи та підписати анкету-договір.
На сьогодні середній показник онлайн реєстрації першого рахунку, за прикладом Sense Bank, досягає приблизно 40% щотижня. Це означає, що щонайменше кожен четвертий український бізнес вже обирає онлайн формат для первинної взаємодії з банками.
Чи зможе функція онлайн реєстрації першого рахунку для юридичних осіб замістити класичну процедуру налагодження відносин між бізнесом та банком? У майбутньому - безумовно так, проте, цей процес не буде швидким.
Перш за все, варто враховувати, що завжди знайдуться прихильники "паперового" методу відкриття рахунку. Крім того, ця процедура досить складна у впровадженні. Наразі така послуга доступна лише в декількох банках нашої країни. Щоб забезпечити високоякісний процес і зробити його максимально зручним для клієнтів, що є головним завданням, усім учасникам ринку необхідно акцентувати увагу на розвитку IT-процесів та регулярно впроваджувати нові цифрові рішення.