Ринок обсягом $1 млрд, який ви ігноруєте: важливі аспекти ніші товарів для тварин в Україні.


Ділюся найзахопливішими фактами про цю нішу.

Незважаючи на повномасштабне вторгнення, ринок товарів для домашніх тварин в Україні демонструє стійке зростання, як у фізичних магазинах, так і в онлайн-середовищі. За підсумками 2023 року його обсяг становить 35 мільярдів гривень. Компанія Promodo співпрацює з кількома клієнтами в цій галузі, що дозволяє їй мати доступ до актуальних статистичних даних та аналітичної інформації.

Згідно з даними Euromonitor, в Україні нараховується близько 17 мільйонів домашніх тварин у родинах. Це статистичні дані за 2023 рік, і ця цифра вражає. Наш ринок величезний і не може просто зникнути. Як повідомляє українська компанія Suziria, приблизно 75% ринку складають корми для тварин, тоді як решта — це аксесуари, такі як іграшки, "будиночки", амуніція та інші товари.

У 2023 році ринок досягне обсягу 35 млрд грн. Важливо зазначити, що річний темп зростання становить не менш ніж 15%, як повідомляють у компанії Suziria. Протягом минулого року ринок виріс на 27%, тоді як у 2022 році його обсяг становив 28 млрд грн. Безумовно, на ситуацію впливають курсові коливання, але оскільки основним продуктом ринку є корми, які здебільшого виробляються в Україні і українськими підприємствами, знецінення гривні не є єдиною причиною зростання обсягу ринку.

Які види домашніх тварин є найпоширенішими в Україні:

Коти й собаки складають 65% від загального обсягу ринку, а якщо додати до цього рибок (акваріуми для дому), то їхня частка вже сягає 88% всього ринку.

Однією з причин є досить банальна – зростає кількість людей, які забезпечують своїх улюбленців саме покупним кормом. Ринок поступово стає більш організованим, переходячи від традиційного приготування їжі для тварин до використання готових кормів.

Ось ілюстрація того, як за останні п'ять років зріс інтерес до кормів для собак в Україні:

Згідно з внутрішніми даними MasterZoo, ще однією причиною є зростання чисельності тварин в Україні. Протягом повномасштабної війни коти та собаки стали важливим джерелом емоційної підтримки та зняття стресу для людей.

Щороку зростають й витрати на non food категорію: власники тварин охочіше купують своїм улюбленцям амуніцію, готові її оновлювати, купують іграшки та інші аксесуари. І мова не про умовний "мʼячик" чи іграшкову кістку. Наприклад, існує вже ціла категорія розвиваючих ігор для собак -- різні іграшки, куди ховається корм -- і собаці потрібно зробити певні дії, щоб отримати смаколик.

Обсяг ринку товарів, не пов'язаних з харчуванням, у 2023 році перевищує 8 мільярдів гривень.

Офлайн на цьому ринку все ще домінує -- це близько 85% всіх покупок, залишок -- онлайн. За даними Statista, тренд в Україні змінюється дуже поступово: у наступні 5 років онлайн виросте лише на 5%, але разом зі зростанням всього ринку -- це також хороший показник.

Як виглядає онлайн: 44% ринку займають топ-5 найпопулярніших брендів на ринку (Pethouse, MasterZoo, Zootovary, E-Zoo, Zoocomplex -- згідно з дослідженням Promodo), далі -- великий eCommerce. Це дуже важливий показник: компанії з сильним брендом можуть добре продавати та перемагати великих гравців, хоча ми говоримо про здебільшого корм, асортимент якого загалом у кожного продавця однаковий.

Чому ж онлайн-торгівля розвивається настільки повільно? Уявімо собі ситуацію: клієнт виявляє, що у нього закінчився корм для собаки. Оскільки чекати на доставлення два дні він не має змоги, швидше за все, він вирушить до найближчого магазину. Крім того, не всі люди здатні планувати свої покупки заздалегідь. Проте, ситуація поступово змінюється, адже ринок доставки розвивається. Як зазначають у компанії MasterZoo, наразі вони спостерігають зростання замовлень через сервіси Glovo та Uklon Delivery: якщо мережа є в місті клієнта, доставка може бути здійснена всього за годину. Саме тому важливо мати добре налагоджену мережу доставки.

Серед актуальних викликів у Promodo ми відзначаємо тенденцію зниження кількості інтернет-користувачів унаслідок міграції населення до Європи. Проте варто зазначити, що частка онлайн-покупців серед тих, хто залишився, продовжує зростати.

Слід пам'ятати, що споживачами товарів для тварин є не лише їхні власники, але й ветеринарні клініки. Цей сегмент ринку динамічно розвивається, і навіть у найменших населених пунктах можна знайти ветеринарні заклади. Тваринам надають ліки, спеціалізовані корми та препарати від паразитів. Це важлива і значна група споживачів.

За різними підрахунками, з України виїхало від 3 до 6-7 мільйонів українців. Ми всі стали свідками зворушливих сцен, де українські сім'ї евакуюються разом із своїми улюбленцями.

На місце тих, хто покинув країну зі своїми улюбленцями, прийшли українці, які почали активно усиновлювати тварин з притулків. Згадаємо Херсон червня 2023 року, коли російські війська підірвали дамбу: люди були готові приймати котів і собак, яких евакуювали з небезпечних територій. Хоча процес заміни не був безпосереднім, це все ж таки вплинуло на ситуацію — в Україні все ще залишається чимало домашніх тварин.

Згідно з інформацією від Statista, на початку повномасштабного вторгнення у 2022 році онлайн одразу сильно просів: спочатку доставлення взагалі ніякого не було, не одразу працювала Нова пошта та інші курʼєрські служби, людям простіше було вийти у магазин поруч.

З початком військової агресії гравці на ринку зоотоварів скоротили свій асортимент через труднощі з постачанням продукції в Україну. Преміум-продукти швидко були замінені більш бюджетними варіантами через підвищення цін, а кількість товарів у сегменті non-food зменшилася. Відновлення ринку розпочалося ближче до завершення 2022 року.

Водночас українці, які мають фінансові можливості, обачно підходять до вибору їжі для своїх улюбленців: бренд відіграє ключову роль у виборі корму для їхніх домашніх тварин.

Категорія Pet Food, що забирає близько 80% загального ринку (27,4 млрд грн за 2023 рік), змінюється.

Зоотовари -- ринок, який з однієї сторони має постійних клієнтів (тримаємо в голові цифру у 17 млн тварин), з іншої -- має потужний потенціал для зростання завдяки покращенню добробуту мешканців країни.

Після закінчення повномасштабного вторгнення можна очікувати повернення до України частини тих, хто виїхав. Якщо нам вдасться скористатися підтримкою партнерів та організувати зростання економіки та загального добробуту громадян -- це також стане одним зі стимулів збільшення витрат на тварин: середній клас охочіше витрачає кошти на категорію non food -- ті ж аксесуари для тварин. Та й сам ринок аксесуарів зростає: ще пару років тому аксесуаром був новий повідок, сьогодні -- ошийник з GPS.

З часом ринок продовжує еволюціонувати, стаючи дедалі більш зрілим. Наприклад, власники тварин активно звертаються до кінологів, ведуть своїх улюбленців до ветеринарів для профілактичних оглядів, а не лише під час захворювань.

Якщо ринок зберігатиме темпи зростання, зазначені в дослідженні Suziria (не менше 15% щорічно), то за підсумками 2024 року його обсяг досягне приблизно 40 мільярдів гривень.

Related posts