Про забезпечення фінансових ресурсів для розробки та виготовлення дронів великої дальності (Юрій Касьянов)
Учора президент сказав, що державі не вистачає коштів для виробництва далекобійних дронів.
Справді, під час війни державі гостро не вистачає фінансів. Економіка практично застигла, бюджету бракує коштів, тому важливо максимально ефективно використовувати наявні ресурси.
Перше, не варто тут розраховувати на якісь "інвестиції". Інвестор приходить у бізнес для того, щоб заробити гроші. Ніхто не вкладатиме кошти у виробництво одноразових дронів, якщо в держави немає грошей за них заплатити.
Також дуже сумнівно, що хтось вкладатиме гроші в розвиток виробничої бази українських розробників, розраховуючи на майбутні повоєнні прибутки від продажу безпілотників в інші країни, - ніхто не знає, коли буде цей час "після війни", а виробництво супротивник може просто зараз розбомбити, і всі "інвестиції" підуть прахом.
І не треба плекати ілюзій - українські далекобійні дрони, створені для цієї війни, не будуть конкурентоспроможними із завтрашніми повоєнними зарубіжними дронамі, які створюють просто зараз, з урахуванням, зокрема, і нашого досвіду.
Тобто, нам треба розраховувати на власні сили і свої гроші. Щоб отримати більше далекобійних дронів, треба знижувати їхню вартість.
Зробити це можна тільки в процесі масового виробництва однієї, двох, максимум трьох моделей дронів на багатьох підприємствах за ліцензією - тоді і вартість комплектуючих знижуватиметься за великих обсягів закупівель, і ціна українських компонентів стане нижчою, знизяться витрати на людино-години, адміністративні витрати та інші.
У період Другої світової війни німці виготовили понад 20 тисяч літаків-снарядів Фау-1, і завдяки масовому виробництву їхня ціна за рік зменшилася з 10 тисяч рейхсмарок до 3,5 тисяч. Найбільш поширений транспортний корабель того часу — суховантаж типу "Ліберті" — був побудований у кількості 2751 одиниця. Спочатку його вартість становила 1,5 мільйона доларів, але до кінця війни витрати на його виробництво для американського уряду знизилися до 700 тисяч доларів.
Як можна помітити, вартість може зменшитися вдвічі або навіть утричі завдяки масштабному виробництву. За рахунок чого це відбувається? По-перше, зниження вартості закупівлі імпортних комплектуючих і матеріалів приблизно на 25%. По-друге, зниження частини офісних і адміністративних витрат також на чверть (ймовірно).
Максимальне зниження ціни може бути досягнуто завдяки масовому виробництву. Сьогодні виробники різних типів дронів (не лише далекобійних) змушені включати в ціну, окрім дозволених 25% прибутку, також витрати на утримання виробничих потужностей, команди розробників, офісу та простої. Це пов'язано з тим, що держава розміщує замовлення нерівномірно і на обмежену кількість безпілотників.
Де ще можна знайти резерви для зниження вартості безпілотників?.. У свідомості наших вищих керівників. Подібно до пересічних громадян, більшість високопосадовців, за рідкісними винятками, мають обмежені знання про безпілотні літальні апарати та їх тактичне застосування. Це призводить до прикрих і дорогих помилок.
Багато людей вважають, що "хороший" далекобійний безпілотник повинен мати значну бойову частину (не менше 50 кг) і здатність досягати великих відстаней. Проте такі безпілотники мають розміри легкомоторного літака, легко виявляються радарами та візуально, легко збиваються, а також дуже дорогі. Це пов'язано з тим, що виробники намагаються оснащувати такі великі апарати максимальною кількістю систем і приладів. Крім того, ціна на такі пристрої часто формується не лише через технічні характеристики, а й через політичні рішення: якщо керівництво хоче придбати великі дрони, то їх купуватимуть незалежно від вартості.
Безумовно, потрібні різні дрони з різною вагою бойової частини і на різну дальність. Скажімо, щоб завдати болючого удару по нафтопереробному заводу, заводу з виробництва дронів або складу ракет супротивника, потрібні саме такі потужні й дорогі дрони, які можна зробити вдвічі дешевше за масового виробництва.
Для завдання ударів по ворожих літаках на аеродромах, системах ППО, а також для обміну дрона на зенітну ракету (зменшення кількості ППО противника), необхідні компактні, малопомітні та недорогі безпілотники, вартість яких становить 5-15 тисяч доларів. Вони ефективно виконують свою задачу, знищуючи дефіцитні і дорогі ворожі бомбардувальники та знижуючи кількість керованих авіабомб (КАБів).