Ликвидация ГСА и передача ее функций ВСП, или возвращение ССУ полномочий по назначению и увольнению руководителей ГСА — решение съезда судей было официально обнародовано.


Совет судей Украины обнародовал итоговые решения XX очередного съезда судей, который прошел 18-19 сентября. Важно отметить, что на съезде были приняты две резолюции: первая касается "Восстановления и укрепления роли органов судейского самоуправления, а также возвращения полномочий Совету судей Украины", вторая - "Укрепления независимости судей, защиты их профессиональных интересов и обращения к государственным органам и должностным лицам".

Ниже приводим содержание решения "О восстановлении и укреплении роли органов судейского самоуправления и возвращении полномочий Совету судей Украины".

Р І Ш Е Н Н Я

XХ черговий з'їзд суддів України.

19 вересня 2024 року, місто Київ.

Щодо підвищення ефективності та укріплення позицій органів суддівського самоврядування, а також відновлення повноважень Ради суддів України.

У відповідності до статей 6, 126, 129 та 130-1 Конституції України, судова влада є самостійною гілкою державної влади, а незалежність суддів - однією з основоположних засад її функціонування. Суддівське самоврядування, як гарант цієї незалежності, повинно забезпечувати належне функціонування судової системи, захист професійних прав і гарантій суддів, а також підтримку високих стандартів правосуддя.

У світлі вагомої ролі Ради суддів України (далі - РСУ) в цих процесах, а також у відповідь на актуальні виклики та законодавчі ініціативи, з'їзд суддів України приймає наступну ухвалу.

1. Неприпустимість зниження значення органів суддівського самоврядування.

З'їзд суддів України підкреслює, що будь-яке зменшення впливу органів суддівського самоврядування, зокрема Ради суддів України, є неприйнятним, адже це є однією з основних гарантій незалежності судової системи. Відповідно до статті 130-1 Конституції України, для регулювання питань, що стосуються внутрішньої діяльності судів, функціонує суддівське самоврядування. Це положення слугує фундаментом для забезпечення автономії суддів від можливих впливів з боку інших гілок влади.

РСУ, як вищий орган суддівського самоврядування, здійснює нагляд за організаційною діяльністю судів і забезпечує незалежність суддів через виконання низки ключових повноважень. Ослаблення цієї ролі є неприпустимим і суперечить Конституції України.

2. Відновлення та розширення функцій Ради суддів України.

З'їзд суддів України вважає за необхідне повернути РСУ її ключові повноваження, які раніше забезпечували ефективне функціонування судової системи, але були суттєво обмежені у ході останніх законодавчих реформ, а також розширити ці повноваження для посилення її ролі у забезпеченні належної діяльності судової системи.

2.1. Визначення та звільнення керівних осіб Державної судової адміністрації України

З огляду на минулий досвід, коли Рада суддів України володіла правом призначати та звільняти Голову Державної судової адміністрації України (ДСА) та його заступників, слід підкреслити стабільність у виконанні цих обов’язків.

Оскільки Державна судова адміністрація відповідає за управління фінансами судової системи, яка охоплює суди першої та другої інстанцій, питання раціонального і прозорого витрачання бюджетних ресурсів набуває особливого значення. Суддівська спільнота, через свої органи самоврядування, повинна відігравати центральну роль у контролі за фінансовими витратами, аби забезпечити їх ефективність, цільове використання та відсутність корупційних ризиків.

Враховуючи наведене, з'їзд суддів України вважає важливим提出ити пропозицію про ліквідацію Державної судової адміністрації (ДСА) та передачу її функцій до Вищої ради правосуддя, або ж повернути Рада суддів України (РСУ) повноваження щодо призначення та звільнення керівництва ДСА. Це дозволить забезпечити високий рівень прозорості та підзвітності діяльності органу, що відповідає за правосуддя, перед суддівською спільнотою, а також забезпечить відповідність витрат бюджетних коштів потребам судової системи.

2.2. Призначення голів судів у випадках, коли збори суддів не можуть цього зробити

Історично Вища рада юстиції (пізніше реформована у Вищу раду правосуддя) мала повноваження з призначення голів судів. Однак Конституційний Суд України у своїх рішеннях визнав ці повноваження неконституційними. Після цього законодавець не міг визначитися з відповідним механізмом, що створило юридичну невизначеність. В цей період Рада суддів України почала виконувати функцію призначення голів судів.

Такий підхід допомагав уникнути адміністративних криз у судовій системі, оскільки відсутність голови суду ускладнювала або навіть робила неможливим ефективне здійснення правосуддя.

Наділення повноважень зборів суддів призначати суддів на адміністративні посади позитивно вплинула на вирішення питань судового адміністрування в судах, однак є випадки, коли збори суддів не спроможні вирішити ці питання.

З урахуванням наведеного, З'їзд суддів України вважає важливим закріпити на законодавчому рівні повноваження Ради суддів України щодо призначення суддів на адміністративні посади у випадках, коли збори суддів не здатні виконати ці функції протягом тримісячного терміну. Це питання має вирішальне значення для підтримки безперебійної роботи судів та їх ефективного управління.

2.3. Нагляд за управлінням конфліктом інтересів

Рада суддів України в даний час володіє повноваженнями для врегулювання конфліктів інтересів у діяльності суддів, а також Голови і заступників Державної судової адміністрації. Проте, існують ініціативи про передачу цих повноважень іншим установам, зокрема Вищій раді правосуддя або Національному агентству з питань запобігання корупції. У зв'язку з цим, з'їзд суддів України підкреслює недопустимість таких змін.

Навпаки, РСУ повинна мати більший обсяг повноважень у цій сфері. Пропонується розширити повноваження РСУ з питань врегулювання конфлікту інтересів також на членів Вищої ради правосуддя, що забезпечить більш комплексний підхід до запобігання та вирішення конфліктів інтересів у судовій системі.

3. Посилення ролі Ради суддів України у питаннях етики

З'їзд суддів України визнає важливість та ефективність зусиль РСУ в забезпеченні гарантій незалежності суддів, зокрема, щодо оновлення Кодексу суддівської етики та закликає посилити роль РСУ у питаннях етичної поведінки суддів. Пропонується надати РСУ повноваження щодо затвердження офіційного коментаря до Кодексу суддівської етики, а також право надавати консультативні висновки суддям стосовно етичності їхньої майбутньої поведінки. Це забезпечить чіткий дороговказ для суддів у питаннях етичних стандартів і сприятиме дотриманню високих моральних принципів у їхній діяльності.

4. Заклик до учасників законодавчого процесу

З'їзд суддів України звертається до ініціаторів законодавчих змін із закликом анулювати законопроекти, що пропонують скасування Ради суддів України та посад керівників судів. Ці пропозиції суперечать конституційним принципам незалежності судової влади та загрожують суддівському самоврядуванню, яке є важливим елементом у вирішенні внутрішніх питань судової системи.

Органи суддівського самоврядування мають залишатися основними структурами, які гарантують незалежність судової системи. Їхня функція не повинна бути ослаблена або знецінена.

5. Щодо комунікацій органів судової влади

З'їзд суддів висловлює думку, що Раді суддів України варто продовжити вдосконалення проєкту Концепції комунікаційної політики судової системи, затвердженого Рішенням РСУ від 4 травня 2023 року № 18.

Related posts