Представники галузевих асоціацій виступили з ініціативою ввести мораторій на підвищення тарифів компанії "Укрзалізниця" -- Delo.ua
Цю інформацію містить лист, який був оприлюднений Національною асоціацією гірничої промисловості України.
Цю пропозицію висловили об'єднання «Укрметалургпром», Союз хіміків України, Національна асоціація видобувної промисловості України, Українська асоціація виробників феросплавів «УкрФА», а також Всеукраїнська спілка виробників будівельних матеріалів у зверненні до президента Володимира Зеленського, прем'єр-міністра Дениса Шмигаля, віцепрем'єрів Юлії Свириденко та Олексія Кулеби, а також міністра фінансів Сергія Марченка.
У своєму зверненні асоціації також просять знизити вантажні тарифи у 2025 році на 15%. На їхню думку, це можливо завдяки покращенню роботи "Укрзалізниці", оптимізації її витрат та підвищенню ефективності використання активів, зокрема через передачу збиткових активів Фонду держмайна або їх списання.
Вони підкреслюють, що залізничний транспорт відіграє ключову роль в економіці України, забезпечуючи 82% вантажних і 36% пасажирських перевезень. Однак протягом 2021-2022 років тарифи на транспортування вугілля, руди, металу та інших вантажів значно зросли, що негативно впливає на конкурентоспроможність української продукції на міжнародних ринках.
Існує інформація про те, що регулярні підвищення тарифів вже спричинили істотні витрати для промислового сектора. Зокрема, тарифи на транспортування вугілля зросли на 140%, а на перевезення зерна — на 96%. Тепер заплановано нове підвищення: на 19% для залізної руди та вугілля, на 12% для коксу та на 11% для зерна.
"Також ці підвищення роблять українські товари менш конкурентоспроможними на світовій арені, змушуючи вітчизняні компанії або скорочувати обсяги виробництва, або шукати альтернативи послугам 'Укрзалізниці', переходячи на інші види транспорту", - зазначено в повідомленні.
Згідно з інформацією агентства "Інтерфакс-Україна", у хімічній промисловості практично всі ключові сектори експорту зазнали зниження або повного зникнення за певними товарними категоріями, які мали значення у 2022 році та в попередні роки, такими як етилацетат, пігментний діоксид титану, поліефірні смоли та азотні добрива. Зазначається, що обсяги експорту азотних добрив у період з січня по серпень 2024 року склали всього 21 тисячу тонн, а експорт первинних пластикових матеріалів практично відсутній.
Відносно видобувної галузі, спостерігається зниження обсягів залізничних перевезень марганцевої руди на 13,2%, кам'яного вугілля на 11,2%, коксівного вугілля на 38%, нафти на 22%, вапнякової продукції на 31%, та продукції гірничо-металургійного комплексу на 10,6%.
Представники асоціацій також наголошують на тому, що завантаженість українських підприємств у гірничо-металургійному секторі продовжує залишатися на низькому рівні. Наприклад, залізорудні підприємства працюють на 55% довоєнної потужності, а металургійні -- на 65%. Феросплавні заводи, які раніше значно сприяли експорту та надходженню валюти, працюють фактично на збиток.
АТ "Укрзалізниця" має намір до завершення року реформувати свою тарифну політику щодо вантажних перевезень, яка діяла з 1997 року. Це нововведення дозволить компанії збільшити свої доходи на 4 мільярди гривень.
Серед можливих варіантів: встановлення єдиного тарифу на порожні вагони та класифікація перевезень за категоріями, виходячи з технології транспортування, а не з урахуванням специфіки продукту чи бізнесу, який замовляє вагони УЗ.
АТ "Укрзалізниця" запропонувала Міністерству інфраструктури ініціативи щодо уніфікації тарифів на вантажні перевезення. Це має на меті спростити процес розрахунків і усунути значну диспропорцію у вартості перевезення вантажів різних категорій. Зміни найбільше торкнуться транспортування будівельних матеріалів, вугілля та руди, а також частково вплинуть на аграрну продукцію. Водночас, за оцінками УЗ, загальні витрати для бізнесу можуть зрости приблизно на 7%.
Зазначимо, що востаннє "Укрзалізниця" здійснювала індексацію тарифів на вантажні перевезення у липні 2022 року, збільшивши їх на 70%. Проте, після рішення Київського окружного адміністративного суду, яке визнало незаконними підвищення тарифів на транспортування вугілля та руди, введені в 2021-2022 роках, в "Укрзалізниці" висловили своє незадоволення.