Без жодних конвертів: як Україна здійснює закупівлі за міжнародні фонди через спеціалізований модуль.


заступник керівника Державної установи "Професійні закупівлі"

Закупівлі, здійснені за рахунок міжнародних коштів, мають вирішальне значення для відновлення та стабільності України, особливо в умовах війни. У зв'язку зі зменшенням доходів державного бюджету, міжнародні фінансові ресурси стали ключовим джерелом для підтримки основних функцій держави.

Однак міжнародні партнери часто підтримують Україну не лише шляхом прямих фінансових вкладів, а й через готовність купувати різні товари або послуги. Наприклад, це може бути відновлення шкільних приміщень або придбання великої кількості медикаментів.

У цьому контексті виникає питання, як добросовісно та результативно розподілити фінансові ресурси донорів, оскільки часто йдеться про значні суми, які вимірюються мільйонами доларів. В Україні, наприклад, існує детально прописане законодавство та електронна система для здійснення закупівель, що дозволяє контролювати та відстежувати всі витрати державних коштів. Проте з міжнародними закупівлями ситуація є дещо складнішою.

По-перше, міжнародні закупівлі регулюються політиками і процедурами донорів, які можуть встановлювати свої критерії легітимності та оскарження. Національні закупівлі в Україні підпорядковуються профільному законодавству, яке передбачає єдину систему для всіх суб'єктів. Міжнародні закупівлі - навпаки - більш гнучкі, оскільки донори можуть змінювати процедури, залежно від умов проєкту.

По-друге, критерії оцінки також різняться: в міжнародних закупівлях не завжди ціна є головним чинником, і часто використовуються нецінові критерії. Тоді як у національних закупівлях основним критерієм для вибору переможця зазвичай є найнижча ціна.

Третім аспектом є те, що прозорість і доступність інформації в міжнародних закупівлях регулюються вимогами донорських організацій, а інформація публікується як на міжнародних, так і на національних платформах. Національні закупівлі проводяться за допомогою системи Prozorro, яка гарантує високий ступінь прозорості та відкритого доступу до даних без необхідності в додатковій реєстрації.

Ще зовсім недавно процеси закупівель, фінансовані донорськими коштами, здійснювалися в Україні за застарілою схемою — у паперовому вигляді. Це не лише ускладнювало роботу, але й породжувало ряд серйозних ризиків.

Зокрема, це значно сповільнювало та ускладнювало прозорість процесу. Багато постачальників стикалися з труднощами у доступі до участі, а рівень конкуренції в самих закупівлях залишався під питанням.

Документи, такі як тендерні запити, технічні завдання та умови контрактів, не були у вільному доступі. Потенційним учасникам часто потрібно було подавати письмові заявки замовнику та сплачувати комісію для отримання тендерних документів, що знижувало рівень конкуренції.

Після отримання необхідних документів учасники тендеру займалися підготовкою своїх пропозицій у паперовому форматі, що призводило до зростання як часових, так і матеріальних витрат. Крім того, процедура відкриття пропозицій вимагала додаткових ресурсів і проводилася в присутності, що ускладнювало весь процес.

З розвитком обсягу донорської допомоги Україні стало очевидно, що залишатися на стадії традиційних паперових конвертів більше не є доцільним. У зв'язку з цим було створено спеціалізований інструмент - модуль міжнародних закупівель, який функціонує на платформі Prozorro. Цей модуль налаштований відповідно до норм і процедур ключових міжнародних організацій, таких як Світовий банк, Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) та Організація Об'єднаних Націй.

Цей модуль дозволяє проводити закупівлі на єдиній електронній платформі, що сприяє підвищенню ефективності, прозорості та підзвітності процесів. Крім того, він відкриває можливості для участі українського бізнесу в міжнародних тендерах, адже підприємства вже мають досвід роботи з електронною системою закупівель.

Сьогодні в рамках міжнародних закупівель на платформі Prozorro було організовано кілька значних тендерів, фінансування яких здійснено за підтримки Світового банку. Зокрема, Міністерство освіти і науки України здійснило закупівлю комп'ютерної та мережевої техніки, а також ініціювало проекти з розробки і модернізації програмного забезпечення. У свою чергу, Міністерство охорони здоров'я України забезпечило автомобілі для центрів первинної медико-санітарної допомоги.

Команда Професійних закупівель вже також здійснила першу закупівлю компʼютерного обладнання та програмного забезпечення за кошти Світового банку для модернізації та розширення спроможностей 25 територіальних органів Пенсійного фонду України.

Це спеціалізований інструмент для проведення тендерів за кошти міжнародних донорів, розроблений відповідно до їхніх вимог. Його функціональність дозволяє адаптувати тендерні процедури під правила конкретного донора, використовуючи принцип "конструктора".

Це дає змогу організаціям налаштовувати параметри тендерів, такі як проведення аукціону, мультивалютні пропозиції, критерії оцінки (ціна, якість, технічні характеристики) та інші важливі аспекти, відповідно до вимог міжнародної організації чи проєкту.

Усі етапи тендерного процесу, починаючи з планування і закінчуючи вибором переможця, здійснюються через електронну платформу для закупівель, що забезпечує прозорість і підзвітність на кожному етапі. Усі документи та рішення доступні в онлайн-режимі, що суттєво знижує ризики шахрайства і підвищує довіру до процесу. Крім того, система дозволяє брати участь як міжнародним компаніям, так і українським підприємствам, що сприяє підвищенню конкуренції в закупівлях.

Цей модуль розповідає про наше вміння пристосовуватися до нових викликів і вдосконалювати процеси, навіть у складних умовах війни.

Закупівлі за міжнародні кошти є критично важливими для відновлення України, тож ми зацікавлені максимально ефективно використовувати надану допомогу. Так народжується не тільки довіра та стратегічне партнерство, а й, що значно важливіше, оперативно і якісно закриваються потреби держави та громадян.

Related posts